Det är kul att folk har olika åsikter.

Här på Kreta har vi Knossospalatset. Eller det som återstår av det magnifika och spektakulära palatset som här på Kreta var lite som en blandning av Stureplan och Tom Tits; det var jävligt lyxigt och inne och det fanns massa roliga prylar men det låg lite väl långt bort för de som inte bodde precis där.

Som reseledare hör man ofta sina kollegor (och sig själv) drälla ut kommentaren "Man har inte sett [resmål] förrän man har sett [sevärdhet]." i ett försök att få folk att köpa utflykter eller för att få gästen framför sig tro att man är en världsvan och kunnig guide.

Knossos är inget undantag; många säger att man måste ha sett Knossos innan man har sett Kreta.
Jag har varit på Knossos.
Jag säger.. Mjaa.

Jag har aldrig varit den som har varit intresserad av arkeologi eller historia eller något liknande. Antikrundan har jag tittat på några gånger bara för att se när folk får reda på att vitrinskåpet från år 1459, som de hittade på loppis för en femma och en kruka salt ,egentligen är ett konstverk av en person som Oscar de la Renta i rakt nedåtstående led är släkt med och är värt cirka 45.000:- dinarer.
Knossos för mig är massa stora stenblock, lite vittrade trappor och några "nästan-pelare" som gick sönder för tusen år sen. Kommentaren "och här fanns.." kommer lite väl ofta. Men visst, jag kan väl se att folk är intresserade av det. Det roliga i det hela är dock en av mina kollegors inställning till Knossos.

Hon tror inte på det.

Hon tror att Knossos är fejk.
Det var ingen engelsman som började gräva ut stenarna i början av 1900-talet.
Folk satt inte på Knossos palatset på kvällarna för tusentals år sen och viftade palmblad och kastade vindruvor på varandra. Alla stenar är ditplacerade. Det är en stor komplott av den kretensiska staten för att tjäna pengar på dumma turister. Knossos är på låtsas.

Mångfald är fantastiskt kul ibland.
Själv tror jag inte på månlandningen. Allt är inspelat till höger om Area 51. Bakom den stora sandhögen.


/c - "Graeca sunt, non leguntur" - Det är grekiska, sådant läser man inte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0