Alla har sina problem.

Efter att ha läst gamla dagboksinlägg (läs föregående blogginlägg) kom jag på ett problem som jag hade när jag gick i gymnasiet:

Dagarna gick som de gick. Man vandrade runt i måndag-till-fredag-rutinen med en konstant väntan på den kommande helgen och drömmande minnen (vissa som man inte kom ihåg) från den gångna.
Gymnasiet var som det var. Åka buss dit, gå på lektioner, åka buss hem. Varken mer eller mindre.
När jag kom hem från skolan en dag och hade varit hemma ett tag upptäckte att jag hade något svart på näsan. Detta torkade jag bort och tänkte inte så mycket mer på det. Sen var det mer buss-lektioner-buss och så efter ett par dagar var smutsen där igen. Jag tänkte inte så mycket på det, torkade bort det och återgick till min rutin.
Efter tredje eller fjärde gången av smutsupptäckten på nästippen började en liten röst peta i sidan av hjärnan för att påpeka att "hörru, varför har du smuts på näsan hela tiden? nosar du i människors smutsiga privatliv mycket eller? höhö..hö.. eh..".
Vid den femte / sjätte / sjunde upptäckten började den här rösten febrilt banka på hjärnstammen; "Alltså, vadfan? Skärp dig. Varför är du smutsig? På näsan? HEEEELA TIDEN?! Det är ju NÄStan löjligt.. höh.. eh.. Men liksom, seriöst?".
När jag då äntligen lyssnar på den lille filuren (som låter som en blandning av Iprenmannen och den där speakerrösten på TV1000. Ettrig, men ändå ganska dramatisk) böjer jag mig fram mot spegeln och inspekterar det svarta på näsan.
Vid tidigare empiriskt bevisade undersökningar var det här svarta lite kladdigt, ungefär som olja, men inte särskilt svårt att torka bort. Vid ännu närmare inspektion tycker jag mig se något i kletet (för den som nu börjar fundera var det inte så att det var som om jag doppat näsan i ett bläckhorn. Det såg mer ut som om någon hade tagit en bit kol och tryckt lätt mot nästippen).
Efter noga inspektion (då huvudet systematiskt har vickat fram och tillbaka från sida till sida för att få ytterligare perspektiv på saken) tycker jag mig se en siffra på näsan..? Ja, för tusan, det är en sjua jag har på näsan.
En sjua? Varför har jag siffran sju på näsan? När jag frågar den lilla rösten i huvudet får jag en liten grimaschering, en axelryckning och ett dåligt artikulerat "Jag vet inte", dvs "Ja'vene'"  till svar.
Nästa gång jag har något på näsan är det en nia.
Sen en etta.

Jag börjar nu i den här vardagsrutinen utvecka en personlig vendetta med min näsa och dess egenskap att dra till sig numeriska symboler. Jag tänker dock inte på saken förrän siffran är påkletad på nästippen och då förbannar mig själv att inte vara mer uppmärksam på vad min näsa håller på med när jag inte är uppmärksam.

När jag en kväll ska sätta mig ner för att äta middag häller jag upp ett glas mjölk till mig själv och får den här känslan i kroppen att: "Nu jävlar är det något som du ska kolla på.".
Då går det upp för mig.
Då förstår jag.
Problemet med näskletet är löst.

Varje dag när jag kommer hem från skolan dricker jag mjölk. Men jag är oftast för lat för att ta ett glas så jag (fy vale, usch och blä vad äckligt) dricker direkt ur mjölkpaketet. Då jag gör det trycker jag näsan mot paketets översida och får då en perfekt avbildning av datummärkningen som anger bästföredatum.
Jag får ett utgångsdatum för min näsa.


Jag måste erkänna att det här inte ens klassificeras som ett I-landsproblem. Det är inte ens värt att bli kallat ett problem. Det är bara löjligt, men jag tycker att det är ganska roligt.

Att skriva på en blogg har många jämfört med att bara skriva massa skit, dravel och onödiga saker. Nu måste jag väl ändå säga att jag har avklarat kvoten för min blogg den här veckan.
Jag tycker att det är kul att skriva och jag finner det otroligt underhållande att försöka få ut något intressant av något som är just skit, dravel och onödigt. Om du som har läst det här fick ut något av det; underhållning, ilska eller kanske till och med sympati för mitt näskletsproblem har jag lyckats. Om du bara tyckte att det var tråkigt och trist och intetsägande behöver du inte läsa mer på min blogg. Jag tror, och vet, att jag kommer drälla ur mig fler sådana här inlägg i framtiden.


/c - upphovsman till ordet "Näsklet".


Kommentarer
Postat av: Jesper

Skriv min vän, skriv!

2008-09-10 @ 16:50:57
URL: http://jesperahlin.com
Postat av: Lena

Hahaha,jag tror jag dör! Ligger här i min ensamhet som den stackars sjukling jag är och skrattar för mig själv! Din blogg är som ett litet ljus i mörkret! haha, blir lätt din blogg-groupie om nu något sådant existerar!

2008-09-10 @ 20:59:08
Postat av: christian

Jesper: Tack så mycket. :)

Lena: Jag accepterar din position som blogg-groupie med glädje.

2008-09-11 @ 12:51:16
URL: http://milkoholic.blogg.se/
Postat av: Cheri

"Jag får ett utgångsdatum för min näsa"

Haha- du är för rolig!

2008-09-12 @ 16:57:38
Postat av: maria

haha, vetdu jag minns det här. jag kommer ihåg hur konfunderad du var, och att jag skrattade så jag grät när du hade kommit fram till vad det var som försegick.



sluta aldrig skriva christian.

puss och kram

2008-09-30 @ 11:27:32
URL: http://mariaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0