En krona.

Jag har en idé.
Jag tror att jag har löst ett av världens stora problem.
Svält, fattigdom, helvete och död.
Alla länder som är drabbade av detta fruktasvärda öde går att rädda med min plan: "En krona i månaden."
Låt mig förklara.

Grundtanken är att alla människor mellan 18 och 64 år ska betala in en obligatorisk skatt varje månad till en fond för att rädda dessa stackars drabbade själar.
Det kanske inte låter så bra; ingen vill ju släppa i från sig sina hårt förtjänta slantar. Saken är den dock att det gäller bara en krona i månaden.
Låt mig utveckla. Vi tar Sverige som exempel.

I juni månad 2007 levde det 9 142 333 personer i Sverige. Här är det dock samtliga åldersgrupper. Om man drar åt snaran lite och räknar på alla mellan 18 och 64 (myndig till pension) får vi ut siffran 5 462 862. Dessa ska då betala den här skatten. Eller?
Mja, vi får inte vara allt för orättvisa. Har man ingen inkomst, eller ingen tillräcklig inkomst, ska man då slippa undan. De som inte har råd ska inte heller betala. Ur rena fantasin drar jag bort ca 35% - dvs de som inte har jobb, eller en inkomst över en viss gräns. Låter det mycket / lite? Jag är ingen nationalekonom - stäm mig.
Efter borttagning av dessa 35% återstår då 3 550 860 personer.
Det innebär att enbart Sverige, varje månad, skulle bidra med 3 550 860 SEK. Tre miljoner femhundrafemtio tusen åttahundrasextio kronor. Varje månad.

Detta är då som sagt beräknat lite på en höft, men jag skulle nog kunna säga att vi får in ca 3,5 milj kronor. Många skulle då dock ifrågasätta; "Men hallå? Ska jag betala den här skatten varje månad tills jag blir 65? Är du en rövhatt på riktigt?". Men tänker man på det blir det egentligen inte så otroligt mycket.
En krona i månaden i ett år = 12 kr.
Antal år mellan 18 och 65 år = 47.
12 x 47 = 564 kr.
Om dessa fillifjonkor fortfarande bitchar över att behöva lägga ut 564 kronor på 47 år för att rädda de som har det dåligt kan man börja undra vad vi lever bland för individer.

Okej. Men nu är det dock inte bara Sverige som ska göra det här. Det är andra länder också. Om man tar med andra länders invånarantal i beräkningen blir det hela mycket mer intressant:
Danmark: ca 5,5 miljoner invånare = 2 136 187 kr
Norge: ca 4,7 miljoner invånare = 1 825 469 kr
Finland: ca 5,3 miljoner invånare = 2 058 507 kr

Om man då räknar ihop Nordens länder får vi en summa på:
9 571 023 kronor.
I månaden
.
114 852 276 kronor om året.
Bara i Norden.

Släng då med Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, England, USA ect. så får vi en ganska stor månadspeng.
För 564 kronor under 47 år.

Jag har aldrig riktigt varit en sån som har fått tummen ur och gett pengar till frälsningsarmén, postgiroat (ja, nu finns det ett verb för det) pengar till röda korset, ringt in på det dyrare numret i melodifestivalen för att sponsra pengar till rädda barnen. Jag är lat - precis som medelsvensson. "Någon annan gör det säkert.."
Men nu måste man ge pengar. Nu måste man bidra. Nu måste man rädda liv. Trist va?

Jag funderar på att maila Fredrik Reinfeldt om det här. Det kanske borde tittas på.
Men antagligen kommer jag mötas av tanken: "Någon annan gör det säkert.." och bli vidarebefordrad till papperskorgen.
Eller så vet de redan detta. Men var de har fått min blogg iFRAn vet då aldrig..

Källor för mina siffror är scb.se och google.se. De är nog inte riktigt skitkorrekta när det gäller invånarantal, men ni förstår poängen.


/c - någon som vill leka rädda liv?

Kommentarer
Postat av: cheri

Jag gillar hur du tänker!

2008-09-10 @ 16:12:42
Postat av: Kenneth Ravn

Hej Christian!



Jeg vil gerne have lov til at svare på det indlæg du har lavet på internettet, da jeg finder det lidt naivt.



Du siger, at hvis vi samler 1 krone pr. borger i Norden, vil vi om året kunne indsamle 114 mio. SEK, ca. 100 mio. DKK.



Se, dette lyder selvfølgelig godt nok, men hvis man går ind og ser på ulandsstøtten fra de nordiske lande, vil du finde, at disse ligger på et lidt andet niveau.



Jeg har lavet lidt research, og fandt et interessant beløb, som er Danmarks planlagte støtte til ulandene i 2009.



15,3 mia. DKK.



I Danmark kommer vi altså i 2009 at betale ca. 2700 DKK./indbygger.



I forvejen er tanken om at forhøje skatten med 1 krone fordi vi skal støtte ”de fattige lande” enormt lettroende, for det er alt for simpelt et plan at gøre sådan noget på, for det andet er det kun en dråbe i havet af, hvad vi i virkeligheden betaler pr mand.



I relation til din enkelte krone, er dette jo forståeligt et lidt andet beløb, så tanken er god nok, men den er ikke holdbar i realiteten.



Jeg synes diskussionen er interessant, og har du flere inputs, vil jeg meget gerne høre dem!



Mvh. Kenneth

2008-09-10 @ 18:03:19
Postat av: maria

jag började läsa kommentaren ovan, men gav upp efter en mycket kort stund. jag fattar ändå inte. men vad jag vill komma till är att jag tycker du är ett riktigt jävla snille cricko!



det var bara det :).

2008-09-30 @ 11:34:37
URL: http://mariaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0